آغاز عملیات مرمت سرای نوذری بازار تاریخی اراک

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز چهارمین مرحله عملیات مرمت سرای نوذری در بازار تاریخی اراک خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، حسین محمودی گفت: مرمت سرای نوذری تاکنون در سه مرحله شامل مرمت و نوسازی تاق و تویزه و تعویض آجرهای فرسوده، اجرای طاق و تویزه حجرات، مرمت و نوسازی رواق ها با استفاده از الگوی سنتی،  زودن لایه‌های چربی، پاکسازی مواد رنگی از سطوح چربی، بندکشی و پاکسازی بدنه  بوده که در سال گذشته انجام شده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه در این مرحله از مرمت درب و پنجره‌های چوبی این سرا مرمت و بازسازی خواهد شد، تصریح کرد: این مرحله از مرمت با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد.

او مجموعه بازار را ستون فقرات اصلی بافت تاریخی اراک دانست و افزود: بافت تاریخی سلطان آباد (اراک) به لحاظ نوع و نیز ساختار شبکه واگذاری و دانه‌بندی یک بافت شطرنجی محسوب می‌شود که دو خیابان اصلی در طرفین مجموعه بافت در جهت شمالی- جنوبی قرار گرفته و ۷ گذر فرعی در جهت شرقی - غربی به آن را قطع می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403053101787
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha